Munca la birou presupune, asemenea altor activitati, anumite riscuri profesionale. Prevenirea acestor riscuri corespunde in totalitate angajatorului care trebuie sa promoveze respectarea masurilor de protectia muncii. In orice organizatie ar trebui sa existe o planificare in care esentiala sa fie participarea lucratorilor la sesiuni de informare, formare si organizare prealabila, in ceea ce priveste securitatea si sanatatea muncii la birou.
Apar si motive economice importante pentru a dezvolta un sistem eficient de prevenire a riscurilor profesionale, deoarece la costurile directe ale accidentelor se adauga alte costuri, cum ar fi cele legate de pierderi de productie, intarzieri sau formarea noilor angajati.
Pentru o prevenire adecvata a riscurilor profesionale in birouri trebuie sa fie luate in calcul: organizarea corecta a muncii si a sarcinilor, alegerea adecvata a echipamentelor, design-ul potrivit al instalatiilor pentru asigurarea unor conditii de mediu propice de munca, dar si formarea si informarea angajatilor.
Securitatea la locul de munca la birou poate fi considerata comuna si tratata superficial. Cu siguranta, atat angajatorii, cat si angajatii cunosc riscurile profesionale care pot aparea la locul de munca la birou, dar putine sunt cazurile in care este elaborata o strategie impotriva acestora.
Accidente ce pot aparea in munca la birou
Accidentele prin cadere de la acelasi nivel sau niveluri diferite: 1 din 4 accidente ce are loc in munca la birou este produs prin cadere. Acestea se pot produce uneori pe suprafete plane, alteori pe scari si pot avea drept urmari leziuni ale membrelor sau leziuni ale capului. Cauza frecventa a acestor accidente este de cele mai multe ori, graba. De aceea, este recomandat sa nu se alerge pe culoare sau pe scari, sa fim atenti la pardoselile alunecoase si sa purtam incaltaminte corespunzatoare. Cand se observa orice fenomen sau situatie periculoasa trebuie adus acest lucru in vederea respunsabilului de SSM, iar in cazul in care acesta nu exista, trebuie instiintat superiorul ierarhic. Un alt risc profesional ce poate aparea la locul de munca in birouri este riscul de electrocutare. Acesta poate aparea datorita unor izolari neadecvate sau a neprotejarii accesului la partile electrice, realizarea unor conexiuni intre cabluri neizolate, manipularea echipamentelor electrice fara autorizatie.
Echipamentele pentru munca la birou, cum ar fi: laptop, tastatura, imprimanta, etc. nu sunt considerate potentiale pericole, in schimb materialele auxiliare (copiatorul, distrugatorul de documente, capsatorul, etc.) pot provoca accidente. Accidentele la birou pot aparea si datorita usilor sau portilor. Pentru a fi evitate accidentele, usile trebuie sa fie marcate la nivelul ochilor, sa fie protejate impotriva spargerii, iar usile sau portile glisante trebuie sa fie transparente sau sa aiba anumite parti care permit vizibilitatea. Usile de acces catre scari trebuie sa se deschida inspre o zona de trecere cu o latime cel putin egala cu cea a usilor, nu direct catre scari, iar iesirile de urgenta trebuie să fie semnalizate.
Pentru a stabili o procedura corecta in ceea ce priveste securitatea si sanatatea muncii la birou trebuie luate in considerare: amenajarea statiilor de lucru, pozitia monitorului, notiuni de baza privind iluminarea, perceptia vizuala si tastatura.
Comments are closed.